AS:Scan Industires - a green industry for a greener future

Stor kedelordre i hus hos A/S Scan

A/S Scan har vind i sejlene med salg af elkedler, som anvender overskudsstrøm fra vindmøller
For få dage siden kunne direktør Karsten Olesen hos A/S Scan Industries i Hvide Sande, sætte sin underskrift på leveringen af den første elkedel til brug i fjernvarmesektoren. Det er Hvide Sande Fjernvarmeværk, som har valgt at være på forkant med udviklingen inden for brugen af overskudsenergi fra vindmøller, den såkaldte regulerkraft.
Anlægget som skal leveres til Hvide Sande Fjernvarmeværk er et mellemstort anlæg på 10 MW, og vil beløbe sig til en pris i nærheden af de 6 mio. kroner.

Arbejdspladser sikret
- Vi er utrolig stolte af, at den første højspændingskedel, skal leveres lokalt. Detailplanlægning i fuld gang, og selve kedlen er bestilt hos den norske leverandør Parat Halvorsen i Flekkefjord, siger Karsten Olesen, som forventer, at første etape af installationsarbejdet på fjernvarmeværket går i gang i starten af juli måned.
Fremstillingen af fundamentet til højspændingskedlen og fabrikationen af rør til installationen er også sat i værk.
- Ordren betyder, at der i mindst tre måneder vil være beskæftigelse til 3 - 4 mand. Dertil kommer at en række underleverandører, også skal arbejde med på projektet, siger Jens Jakobsen, som for kort tiden siden blev ansat som salgsingeniør hos A/S Scan Industries.

Økonomiske fordele
- Vi har helt klart kigget på de økonomiske aspekter, da vi skulle tage stilling til, om vi skulle fremtidssikre fjernvarmeværket og udnytte af de muligheder en elektrokedel byder på. Vi kan gøre brug af overskudstrøm fra vindmøller, og da kedlen tilmed har en lynhurtig regulering, er den helt perfekt som backup kedel her på fjervarmeværket. Desuden er den meget kompakt, og kan installeres uden at vi skal omrokere eller bygge til de eksisterende bygninger, forklarer driftsleder Jørgen Bukholt.

Stor interesse for norske kedler
- Vi var godt klar over, at vi havde fat i det rigtige, men at interessen var så stor, som den har vist sig at være, havde vi nok ikke troet. Siden vi lancerede samarbejdet med norske Parat Halvorsen, er det gået rigtig stærkt. Vi har faktisk haft forespørgsler fra hele landet, og der er givet pris på flere anlæg. Det er helt sikkert, den hurtige reguleringsform, det kompakte design, og at hele effektområdet kan udnyttes til primærregulering, der har vakt opsigt på det danske marked hos både de store kraftværker og de mindre fjernvarmeværker. Det er nemlig på disse vigtige parametre, den adskiller sig fra de øvrige kedler på markedet, siger Karsten Olesen, som erkender, at de norske kedler ikke skal vælges på prisen, men på de effektfulde og højteknologiske egenskaber.
Siden Hvide Sande firmaet i foråret valgte at gå nye veje og udvide forretningskonceptet til også at omfatte salg og installation af højspændingskedler, er der også kommet forespørgsler fra industrien om levering af dampkedler.

Opstart til efteråret
Omkring 1. september leveres selve kedlen, og efter planen vil hele anlægget være i drift fra 1. oktober, hos Hvide Sande Fjernvarmeværk.
- Vi er klar til at køre med anlægget. De nødvendige kurser i kedelpasning er på plads, så det er kun lige de helt specifikke betjeningsprocedurer, vi skal undervises i, siger Jørgen Bukholt, som ikke lægger skjul på, at han glæder sig til at tage den nyeste teknologi i brug inden for regulerkraft og dermed spare penge, når elselskaberne har overskud af strøm og sælger den ud til billige penge.

Yderligere oplysninger kan indhentes hos:
Direktør Karsten Olesen
A/S Scan